Over Schouwburgen en Concertgebouwen
De culturele infrastructuur te Brugge doorheen de eeuwen
Zo, de aanzet is gegeven. Het volle struinen kan beginnen
Jo Berten - december 2005
een verantwoording
Het oorspronkelijke voornemen was om een inventaris op te maken van bestaande theater- en concert infrastructuur in Brugge. Hierbij werd meteen in de kantlijn opgemerkt dat, omwille van de aard van het werk, dit binnen een historisch kader diende opgenomen te worden. Struinen in de Brugse geschiedenis leek me dan meer aangewezen en...
Naarmate de informatie en documentatie zich opstapelde, veranderde de benadering enigszins. Getrouw aan de boutade dat niets zo snel verandert als het verleden bleek algauw dat beschikbare informatie over de infrastructuren omgekeerd evenredig is met de informatie over wat er in de gebouwen plaatsgreep.
Naarmate de archiefstukken, jaarboeken en programmabrochures zich opstapelden kwamen telkens weer nieuwe invalshoeken aan het licht
met weer een karrenvracht aan interessant materiaal. Lectuur van Images de Bruges (ses beautés, souvenirs et légendes) van Suzanne de Giey bijvoorbeeld openbaarde weer een ander facet van een mogelijke aanpak...
Weer een andere inspiratiebron was de vormgeving van publicaties als De Verborgen Geschiedenis van de Stadsparken. Deze laten toe om lui te bladeren, AHA-Erlebnissen te ondervinden, je te ergeren ... kortom, mee te pikken wat je aanspreekt zonder eerst ellenlange teksten door te moeten. Een ideaal aanknopingspunt naar weer verdere lectuur en nieuwe ontdekkingen.
Naarmate de stof uitgebreider werd moesten er keuzes gemaakt worden.
Elk aangesneden onderwerp kon op zich het thema vormen van een eindwerk of toch minstens
van een uitgebreid artikel. Een ideeënoverschot dat verzameld werd in het overzicht van de structuur van de site.
Het gevaar met deze aanpak is natuurlijk ook niet denkbeeldig dat het risico bestaat te vervallen in niet ter zake doende nostalgie. Zo van, kijk eens wat we vroeger allemaal hadden... zo werd geprobeerd de rollen om te draaien … kijk eens moe wat zij niet hadden dat wij nu hebben… Het Web en Kunstlicht bijvoorbeeld.
Gevolg is dat we hier met een werk te doen hebben dat per definitie niet af kan zijn.
Een werk ook dat voortdurend in beweging is of op zijn minst de potentie heeft om gaandeweg uit te groeien tot een heuse struinsite waarbij illustraties en vormgeving de halve inhoud uitmaken.