Naast de Stadsschouwburg was er in de St.-Jacobsstraat een echte Concertzaal.
…vers 1834 on fit ici une Salle de concerts; elle est d'une excellente acoustique.
La décoration de la salle, faite il y a près de quarante ans, a été refaite en 1887…
Ad. Duclos
De Comedie, oorspronkelijk bedoeld als concertzaal voor de leden van de confrererie, ontwikkelde zich meer en meer als spektakelzaal. Met als gevolg dat Brugge geen specifieke concertzaal meer bezat.
Onder impuls van de Société du Concert de Réunion (†~ 1885) werd in 1831 in samenwerking met de stad Brugge boven het boterhuis (een gebouw uit ca 1580) een concertzaal gebouwd.
De benedenverdieping werd tot diep in de jaren 1860 nog steeds als boterweegplaats gebruikt.
Het was de toenmalige stadsarchitect Jean Brunon Rudd die het geheel verbouwde in neoklassieke stijl.
Een gebouw met een toch wel merkwaardige levensloop waarvan tot op heden weinig is bekend.
Eén twee bladzijden tellende bijdrage van Jaak A. Rau in Brugge die Scone uit 1993
én een korte kroniek van A. Vandewalle in het Brugs Ommeland van 1987.
Het gebouw wordt evenmin vermeld in "Huizen te Brugge". Op het Kadaster zijn 4 ingangen tussen 1906 en 2000, telkens gebiedsuitbreiding
ten voordele van de binnenkoer. De huidige bewoners hebben ooit het plan opgevat om de binnenkoer voor
openluchtoptredens geschikt te maken.
Eén van de redenen waarom over deze zaal zo goed als niets bekend is, moet m.i. worden gezocht in het feit dat het gebouw van ca. 1885 tot 1994 geen vaste organisatie huisvestte.
Het werd door de stadsdiensten verhuurd ... en, verbouwingen geschiedden een beetje à-la-tête-du-client of door de gebruiker op eigen initiatief.
Zelfs van de verbouwingen in 1982 ten behoeve van het Marionettentheater is, op enkele legendarische verhalen na, bijna
niets terug te vinden.
Een verre van volledig overzicht:
• 1830 start van de werkzaamheden voor het nieuwe Boterhuis en de {Salle de Concert}
• 1833 opening. Gevolgd door een periode van bouwperikelen.
…1836 - depuis la construction de ce beau local, nous ne sommes jamais parvenus à sècher …circonstance qui présente un véritable danger, pour les Dames surtout …
…1850 - Que pour pouvoir se servir de la salle du concert de réunion, sans avoir recours à la lumière du gaz, pour les solennités publiques qui se donnent pendant le jour, les travaux nécessaires seront exécutés pour introduire par les combles, le jour dans la dite salle.
- Que les décorations y seront complètement renouvelés et y seront exécutés d'une manière définitive.
• ???? gebouw wordt verhoogd - met de bedoeling een orgel te plaatsen, poorten verwijderd of verbouwd...
• Na Wereldoorlog II wordt de rechtervleugel afgebroken en vervangen door een conciërge woning
• Dan staat het gebouw een tijdje leeg om volledig vernieuwd in
• 1957 als Stedelijk Concertgebouw aan een carrière te beginnen...
De zaal infrastructuur wordt echter meer en meer gebruikt voor voordrachten, theater en tentoonstellingen.
Onder meer door de Kunstkring Raaklijn (» 1) die hier hedendaagse kunst brengt.
Het succes van de Korrekelder biedt nieuwe mogelijkheden:
Op 12/10/1965 wordt gestart met Arca-Korre producties. Arca gebruikt de zaal als 2de speelplatform.
In hun zoektocht naar een nieuwe zaal bespeelt Teater 19 de zaal regelmatig.
• in de jaren 1980 krijgt het een nieuwe bestemming als Cultureel Centrum: Cultuurcentrum Boterhuis.
Doch ook dit concept slaat niet aan.
Onder burgemeester Van Acker wordt de infrastructuur aangepakt.
Hij installeert een fel omstreden Marionettentheater (» 2) dat evenmin van de grond komt -
een prachtig theaterje, maar een bedroevend spektakel - en gedwongen is te sluiten in 1986.
De technische infrastructuur werd verspreid...
• In 1994 sluit De Korrelatie vzw een erfpacht voor 33 jaar af met het Stadsbestuur. En krijgt het gebouw
een nieuwe bestemming.
Onder impuls van De Korre vzw begon de uitbouw van wat anno 2005 De Republiek is, een bruisend centrum dat onderdak geeft aan diverse culturele partners. Onder meer cinema Lumière
, Cactus vzw, Q-Tag, Tapis Plein vzw, Cinema Novo...