de Stadsschouwburg

"Wij weten niet waerom de Bruggelingen bij hunne naburen den naem van zotten verdiend hebben, maer het bouwen van eenen Schouwburg, in de toestand in welken de stad Brugge verkeert, is wel de zotste daed welke men kon verzinnen. …"  het Antwerpsch Nieuwblad juni 1847.

Een kleine 100 jaar na de bouw van de Comedie bleek deze verouderd "un ancien bâtiment totalement impropre à sa destination et indigne d'un chef-lieu de province" en gingen er stemmen op voor een nieuwe, "moderne" schouwburg. In 1848 wordt de Saaihalle zelfs even omgebouwd tot concertzaal voor de Société du Progrès Musical ... » Andries Van den Abeele
Via Antwerpen komt er reactie op de Spinola-rei plannen van stadsarchitect Rudd. Op 10 oktober 1848 presenteert Isidore Alleweireldt zijn "Mémoire d'un Théâtre à Bruges" . Alle plannen worden echter opgeborgen en de Comedie - la masure connue sous ce nom - wordt gerestaureerd in 1849.

20 jaar, 6 scenario's en hevig katholiek verzet » (3) later is het op 30 september 1869 eindelijk zover:
Onzen Schouwburg is donderdag avond ingehuldigd… Schoone en schitterende toiletten droegen veel bij om de cierlykheid der toneelzael, die zo heerlyk verlicht was… … aller oogen waren bij het binnentreden der zael naer de bonte decoratien gericht …
Saintenoy's "amas informe de briques" wordt in aanwezigheid van het puik onzer bevolking  feestelijk ingehuldigd met de opéra comique Les Mousquetaires de la Reine van Jacques-François Fromental Halévy - tijdgenoot van Giacomo Meyerbeer wiens Robert le Diable enkele decennia voordien de affiche sierde van de Comedie en enkele decennia later figureert in Bruges-la-Morte integrale tekst hier.

 

Uitbating liep niet altijd van een leien dakje en het (huis)orkest speelde ook niet altijd onberispelijk - wat volgende uitspraak aan Boyaval ontlokte op een gemeenteraad in 1872:
Nous sommes l'unique ville du pays où les orchestres jouent à l'ancien diapason.


 « vorige   volgende » 

   


Diverse:
» Uitbatingsvergunning & technische fiche begin 20e eeuw
• op 23/03/1888 voor de 1e maal Elektriek Licht gesignaleerd in de Sint Jacobsstraat! Rond Den Heerd 1888
• 1892 - een op alle fronten uiterst kalm jaar: …de donner plusieurs représentations à la salle libre en ce moment … sur les expériences relatives au fluide électrique
Omschakeling naar Elektriek Licht  geschiedde slechts in de jaren 20 van de vorige eeuw.

  1908 - vernieuwing dak
  april 1958 - november 1959: Veiligheids- en verbeteringswerken; o.m. brandscherm
  1964: aanpassingswerken verlichtingsinstallatie
  1990: zitcomfort verbeteren
  juni 2000 - september 2000: Stabiliteits- en brandpreventiewerken
  mei 2001 - januari 2002: Interieur restauratie

 
Cultuurcentrum
Stadsschouwburg

 

Bronvermelding en auteursrechten

Mocht ik in mijn enthousiasme voor het onderwerp inbreuken plegen op auteursrechten bij het gebruik van beeldmateriaal, het is zeker niet zo bedoeld. Breng mij hiervan dan zo snel mogelijk op de hoogte.






Voetnoten


 « « terug   » Thomas Forster, A remarkable man / Brugge 1842-1852door Andries Van den Abeele.

« « terug (2) Zo omschrijft Rodenbach Robert Le Diable in Bruges-la-Morte. Robert Le Diable wordt algemeen beschouwd als één van de eerste romantische opera's. Er zijn geen opnames in de handel. Meer informatie is er te vinden op de Meyerbeer fan club

 « « terug   (3) in 't Jaer 30 schrijft Guido Gezelle in 1868:
Men is versmoord onder een regen van overspelen, bloedschenderyen, kindermoorden en vadermoorden. Op onzen hedendaegschen theater worden al de schelmstukken verbeeld met eene afgryzelyke en allergevaarlykste naektheid. 't kwaed ligt in 't innige gedacht dat al de schelmstukken doet aenzien als vergeefbare schelmstukken, waermede men de byzonderste personnagen verbeeldt. Men mynt alzoo de grondzuil van de familie, van 't huwelyk, van de de samenleving en van den godsdienst. Men vermindert den schrik van alle ondeugden, tot van 't stelen en 't moorden toe.

Een nieuwe schouwburg in de Vlamingenstraat: » Korte bouwgeschiedenis (e-thesis)